* מידע נוסף
תפריט נגישות

טוראי יצחק זלמן (אינגא, פיקי) פינקלשטיין ז"ל

פלמ"ח - דוח חטיבת "הראל" מתוך יומן המבצעי של מבצע "דני"

דוח חטיבת "הראל" מתוך יומן המבצעי של מבצע "דני"

- בוצע סיור אלים על הכפר לטרון, במגמת כיבוש.
כוחותינו: רוכז גדוד ליד המשלטים 35, 81 ו- 82, המוחזקים על-ידינו. תותחים ב'מסרק', מרגמות "6 במשאבות התחתונות ומרגמות "3 בסריס.
- פעילות יזומה: כיבוש דיר-עמר; סיור בקטאנה; ניסיון לכבוש את משלטי דיר-איוב; סיור במשלטים סביב צובה והריסת העמדות שנמצאו; כיבוש הרטוב ורפאת. הגדוד השישי כבש את בית-טול וחירבת נטף והתקדם למרחק של 1 ק"מ ממשלטי בית-נובה.
- בליל ה- 18.7 בוצעה התקפה על משלטי בית-נובה על ידי כוח דו-פלוגתי מחטיבת 'הראל' - פלוגה ב' מהגדוד השישי ופלוגת זיוי מהגדוד החמישי, בפיקוד עמוס חורב. כוח זיוי נע קדימה לתפוס את המשלט החדש, אך האנטנה של מכשיר-הקשר נשברה ולא נתאפשר קשר בין מפקד הפעולה לזיוי. בהגיע פלוגה ב' למשלט, לא מצאה שם את פלוגת זיוי. כאשר חודש הקשר, התברר כי זיוי החליט להסיג את פלוגתו, בהעדר תקשורת . חורב הורה לו להצטרף אליו.
עם בוקר היו הכוחות פרוסים כך:
- פלוגה ב' החזיקה בחלק המערבי של המשלט בחירבת חיטן א-צנובר.
- מחצית פלוגת זיוי בחירבת מרג' א-זערור.
- המחצית השניה של הפלוגה מדרום לנטאף (כפר שנכבש על-ידה), בשלוחת ביר-גאביר.
בשעה 08:00 פתח הכוח באש לעבר המטרות הבאות: הכפר בית-נובה, הכביש מלטרון לבית-סירא, ולעבר "דרך בורמה" הירדנית מבית-נובה לבית-ליקיה. תוך דקות החלה הפגזה ירדנית ושיריוניות תקפו את הכוח מספר פעמים.
פלוגה ב' של גדוד 61 נשלחה באותו לילה לתפוס את משלט חירבת אבו-לאחם - כהטעייה - וכן כדי לאבטח את האגף המזרחי של הגדוד השישי, שפעל במשלטי בית-נובה. פלוגה זו הותקפה ע"י כוח ליגיון ולעזרתה נשלחה תגבורת - פלוגה ב' מהגדוד הרביעי, בפיקוד דדו אלעזר. בשעה שהחלו לטפס לעבר המשלט, נהרג מפקד הכוח מגדוד 61 ואנשיו החלו לסגת. מ"פ הגדוד הרביעי תפס משלט סמוך לאבו-לאחם וליקט אליו את הנסוגים. בכך קבע עובדה חשובה: לקראת ההפוגה נכלל המשלט בתחום שליטת צה"ל.
בפעולה זו נעזר הכוח במחלקת פרדות, והסתייע בהן בהובלת פצועים ואספקה, לנוכח הקושי להגיע למשלטים בתנועה רגלית.
- בליל ה- 18.7 נכבש הכפר הערבי כיסלה (כסלון), ע"י מחלקה מהגדוד הרביעי.
- בבוקר ה- 18.7 יצאה פלוגה של הגדוד הרביעי מצרעה ותפסה את הכפרים עיסלין ואישוע (אשתאול), כמעט ללא התנגדות. הפלוגה המשיכה דרומה, נכנסה לערטוף, תפסה את משטרת הרטוב ואת תחנת הרכבת, ונאחזה ברכס דיר-אבן, שבקצהו המשיכו להחזיק כוחות ערבים. זהו 'המשלט המשותף' (בית-שמש של היום).
בכך תמו פעולות הראל במסגרת מבצע דני. כיבוש הכפרים והרחבת הפרוזדור איפשרו סימון תוואי לדרך חדשה לירושלים, מעבר לטווח תותחי הליגיון. נתיב זה, לאחר שנסלל, קיבל את הכינוי 'כביש הגבורה'.
לגדוד הרביעי היו 5 הרוגים; לגדוד השישי היו 20 הרוגים, ולגדוד 61 (מחטיבת 'עציוני') היו 7 הרוגים.
שמות הנופלים:

* סרעה - כלב מיכאל; אברהם אלי (גדוד 4)
* רכס התותחים - יהודה אפיריון; חנן גרובר; אברהם בן-תקוה; ליאון הויזר; אליעזר הירש; מאיר ויזל; חיים-משה זילברשטיין; זאב זיסו; ברוך ירוחמזון; צבי לוין; צבי מילר; יוסף מתן; ירמיהו רגולנט; שמעון עודי; יחזקאל עינצ'י; שמחה פינקוס; אליעזר פרצ'יק; יהודה קרמר (גדוד 6)
* בית-נובה: אליעזר וייס; דוד-זלמן לנדא (גדוד 6).
* דיר איוב ("הרכס המקביל"): יאיר רוזנבלט (גדוד 4);
* חירבת אבו-לחם: מזרחי יצחק; צפתי יהודה (גדוד 4)
* בית-שמש - פסח אליהו;

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה