תפריט נגישות

אברהם בצלאל בית הלוי ז"ל

אברהם בצלאל בית הלוי
בן 31 בנפלו
בן פנינה וישראל דוד
נולד בפולין
בתרע"ג, 1913
שרת בהגנה
נפל בגיניאה החדשה בצבא האוסטרלי
בכ"ה בטבת תש"ד, 21/1/1944
בתקופת המאורעות
הותיר: הורים, שלושה אחים ואחות וארוסה

קורות חיים

בן פנינה וישראל דוד. נולד בל"ג בעומר תרע"ג (1913) בקאליש, פולין. משחר ילדותו הצטיין בתפישה מהירה. כשהיה בן שלוש שנים ביקש מהוריו לצרפו ללימודי העברית של אחיו הגדולים ותוך זמן קצר קנה לעצמו את הלשון.

כשעלתה המשפחה לארץ ישראל בשנת תר"פ (1920), והוא אז בן שש וחצי שנים, היה הילד היחיד מבין ילדי העולים שידע לדבר עברית. בארץ התחנך בבית-הספר לבנים ע"ש אחד העם בתל-אביב ובגמנסיה העברית הרצליה. הוא הצטיין בלימודיו, נמשך לספורט - במיוחד לכדורגל - ובמרוצת השנים היה לאחד השחקנים המעולים באגודת "הפועל" ת"א ובנבחרת ארץ-ישראל. גם נכסף ללמוד אמנות והשתלם בשפות, בעיקר בערבית. מילדותו נחבא היה אל הכלים ונודע בצניעותו ודייקנותו וחריצותו. בארגון ה"הגנה" שימש, בין השאר, כמתורגמן הצבא הבריטי.

במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט גם השתתף בפעולות רבות נגד הכנופיות הערביות. בשנת תרצ"ט שוחרר מתפקידו כמתורגמן כדי ללוות את נבחרת "מכבי" שיצאה לסיור תחרויות באוסטרליה. לאחר הסיור נשאר אברהם בצלאל באוסטרליה כדי לאמן קבוצות מקומיות ולהשתלם במדעי-המסחר והחשבונאות.

בפרוץ מלחמת-העולם השנייה הפסיק את לימודיו והתנדב לצבא האוסטרלי. הוא השתתף בקרבות רבים, נפצע וחזר לאחר החלמתו אל החזית באוקיינוס השקט, שם, בכ"ה בטבת תש"ד (21.1.1944), נפל באחד הקרבות שבגיניאה החדשה, בן 31 היה במותו. הובא למנוחות בגיניאה החדשה. הניח הורים, שלושה אחים ואחות וחברה שאותה עמד לשאת.

הונצח ב"לקסיקון האישים של ארץ-ישראל 1948-1799" שבהוצאת עם עובד.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה