תפריט נגישות

טוראי עקיבא קורט פהל ז"ל

עקיבא פהל
בן 18 בנפלו
בן ואנה וליאון פנחס
נולד באוסטריה - וינה
בכ' בחשוון תרפ"ד, 30/10/1923
התגורר במשמר השרון
התגייס ב-אפריל 1941
שרת בצבא הבריטי
נפל באל עלמיין בצבא הבריטי
בכ"ג באב תש"ב, 6/8/1942
מקום נפילה: מצרים
מקום קבורה: מצרים
הותיר: אם ואחות

קורות חיים

בן ליאון. נולד ביום כ' בחשון תרפ"ד (30.10.1923) בוינה בירת אוסטריה. כבר בהיותו בן תשע סייע לפרנסת משפחתו כאשר קיבל שכר על השתתפותו במקהלת ה"טמפל" הגדול שבוינה. כן היה חבר בתנועת "גורדוניה".

בשנת 1938, לאחר סיפוח אוסטריה לגרמניה הנאצית עלה לארץ-ישראל עם הקבוצה הראשונה של "גורדוניה" הוינאית, שבאה כחברת נוער לקיבוץ "משמר השרון". בקיבוץ בחר לעבוד בסנדלרות. חבריו הכירוהו כחבר טוב ונאמן הנכון לעזור לזולת וכאדם אחראי וצנוע. בלבו היו לבטים וספקות, ועל פניו היה נסוך תמיד חיוך תמים.

באפריל 1941, בזמן מלחמת העולם השניה, כאשר נודע לו כי אבדו עקבות אביו, התגייס למרות גילו הצעיר לצבא הבריטי. "חובתנו לנקום בהיטלר" אמר. הוא הוצב לפלוגת מובילי המים 5 של חיל ההובלה. לפני מותו, לאחר ביקור בקבוצתו "גבעות זייד", עקיבא כתב לחבריו: "התרשמתי טוב ועמוק...נמשיכה להילחם ולבנות...כי חזית אחת היא עתה ולעתיד. אני ליד ההגה, הזמן קצר..."

עקיבא שירת בטוברוק בעת המצור הגרמני עליה ואחרי כן בחזית אל-עלמיין. שם, ביום כ"ג באב תש"ב ( 6.8.1942), נהרג בהפצצה. בן 19 בנפלו. הובא למנוחת עולמים בבית העלמין של הצבא הבריטי שבאל-עלמיין במצרים.

לימים נודע שאביו ליאו פהל ברח לצרפת, גורש ממחנה דרנסי, ונרצח באושוויץ. אימו אנה ואחותו אליס ניצלו.

דברים לדמותו נכתבו בחוברת שהוציא הועד הפועל של ההסתדרות, ב"דפי הקבוצה" ובכתב העת של עלית-הנוער "עלים". שמו הונצח גם בספר "יזכור" של מכון ז'בוטינסקי, ב"ספר ההתנדבות", וב"ספר השנה של העתונאים" תש"ו.

(תמונתו מתוך פרויקט "לתת פנים לנופלים")

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה