תפריט נגישות

טוראי מנחם גולדשטיין ז"ל

מנחם גולדשטיין
בן 25 בנפלו
בן טובה וגרשון
נולד ברומניה - קראיובה
בכ"ג בחשוון תרע"ג, 14/11/1922
שרת בחטיבת גולני
יחידה: מפח"ט
נפל בין שריד לגניגר
בכ"א בסיון תש"ח, 28/6/1948
מקום נפילה: כפר מוג'ידל
באזור הגליל
מקום קבורה: עפולה
אזור: 01, חלקה: 01, שורה: 6, קבר: 16.

קורות חיים

בן גרשון וטובה. נולד ב-14.11.1922 בקריאובה, רומניה.

עוד בילדותו נתגלה כלוחם למען הצדק ומגן גם בגופו על חלש ונפגע שלא בצדק בסכסוכים בין חבריו הילדים. ב-1935 עלה לארץ עם בית הוריו, שהתישבו בחיפה.

בן 14 יצא לעבודה, השתכר למחיה ולא היה למעמסה על הוריו, ובערבים היה ממשיך ללמוד עברית ואנגלית. עבד כמסגר ורתך בבתי-הזיקוק עד שפרצה שביתת הפועלים היהודים בגלל העוול שעשה המפקח לפועל יהודי בריבו עם פועל ערבי.

אחרי יסורי חוסר-עבודה נתקבל לבתי-המלאכה של הרכבות. הצטרף ל"זבולון" ובן 15 כבר היה חבר ב"הגנה". במלחמת-העולם השניה התנדב לצי הבריטי ושירת בו למעלה מארבע שנים במצרים, טוברוק, מלטה, סיציליה וכו'. הגיב בפה ובידים על פגיעות הימאים הבריטים בכבוד היהודים ופעם הפיל שתי שינים מפיו של קצין שגידף את היהודים. במאסר סיפקו לו חבריו ספרים וסיגריות בשפע ובמשפט הוכחה צדקתו ויצא בעונש קל.

אחרי השחרור מהצי חזר הביתה חולה ותשוש, בלתי מסוגל לחזור לעבודה הקשה במקצועו, והוריו פתחו לו אטליז קטן על הכרמל. בתחילה נלחם מלחמת-קיום קשה ומתוך פיזור נפש ודאגות נפגע פעמיים בתאונות-דרכים קשות, אך במשך הזמן השתפר מצב עסקו ובתקוות טובות הלך לקראת עתידו.

היה חבר טוב לילדי הסביבה, משעשעם בסיפורים ובמשחקים ומגן עליהם.

כשפרצה מלחמת-השחרור עוד היו ראשו וגופו חבושים אחרי היפצעו בתאונת-דרכים. אף-על-פי-כן התיצב למילוי החובה בשמירת-לילה בעמדות. ומשהחלים לגמרי סגר את חנותו והתיצב לשירות מלא בחזית. שירת בחטיבת "גולני" כרץ מקשר רוכב-אופנוע. השתתף בקרבות ג'נין ועמק הירדן ומילא את חובתו בדרכי החזית בלי רתיעה וחשש לסכנות.

באחת מנסיעותיו בשליחות המפקדה נעלם אור ליום 28.6.1948 בדרך שבין שריד לגניגר, ואחרי חמישה שבועות, משטיהרו כוחותינו את נצרת והסביבה, נמצאה גופתו בתוך בור.

מפי שבויים ערבים נודע שנפצע קשה בהתפוצצות מוקש שטמנו בדרכו, נסחב לכפר מוג'ידל ונרצח בעינויים אכזריים.

נקבר בעפולה ב-21.7.1948.



בניית אתרים: לוגו חברת תבונה