תפריט נגישות

רב"ט ארתור ארתק שפאנוף בן-צבי ז"ל

ארתור שפאנוף
בן 27 בנפלו
בן סופיה והיינריך (צבי)
נולד בפולין - קראקא
בי"ג באדר א' תרפ"א, 21/2/1921
התגורר בעין המפרץ
שרת בהגנה
נפל בבית הנג'אדה במערכה על חיפה
בי"ג בניסן תש"ח, 22/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: חיפה
באזור חיפה,כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: קיבוץ עין המפרץ

קורות חיים

בן היינריך (צבי) וסופיה. נולד ביום 21.2.1921 בקראקא, פולין. סיים שם בית-ספר תיכון ובהיותו ספורטאי נכנס לבית-ספר גבוה לתרבות גופנית. עם פרוץ מלחמת העולם השניה נאלץ להפסיק את לימודיו ועם זרם הפליטים ברח לרוסיה. תודות לכשרונותיו הצליח להתקבל שם כפועל בבית-חרושת וגם להצטרף לקבוצה הספורטיבית הידועה "דינאמו". כשנודע לו על הסכם שיקורסקי-סטלין ועל הקמת צבא מפליטי פולין התנדב והתקבל ליחידת תותחנים. עם צבא אנדרס הגיע לטהרן ובאוקטובר 1943 עלה לארץ ישראל. עם קבוצת חיילים יהודים עזב את צבא אנדרס והצטרף לקיבוץ עין-המפרץ. נתנסה בקשיי הסתגלות ולאט לאט התערה בחיי הקיבוץ והקים משפחה. נוסף לתפקידו הקבוע בקיבוץ פיתח גם את ענף הספורט, האהוב עליו מתמיד. ביזמתו הוכשר מגרש-ספורט במשק והוא אירגן קבוצת כדורגל אשר ניצחה את קבוצת הכדורגל האנגלית שחנתה בקרבת הקיבוץ. לבסוף הצטרף לקבוצת הכדורגל של "הפועל" בקרית חיים שעל-יד חיפה.

עם פרוץ מלחמת השחרור החליט הקיבוץ לשלוח את ארתק לקורס מ"כ. כפעם בפעם מילא תפקידים נועזים, כגון: פעולות פיצוץ גשרים, פינוי דרכים חסומות על-ידי האויב וכן כיבושי כפרים. היה חייל עשוי ללא חת ומוכן לכל משימה שהוטלה עליו ותהא הקשה ביותר. בקרבות רמת-יוחנן, אחרי שמפקד המחלקה וסגנו נהרגו, נתמנה זמנית למפקד מחלקה ועליו הוטל התפקיד להוציא את אנשי המחלקה ממטר האש. משימה זו ביצע ללא כל אבידות בנפש, אך הוא עצמו נשאר מוטל בשדה-הקרב. חבריו חשבוהו להרוג, אך היה זה רק תכסיס שהציל את חייו.

ביום י"ג בניסן תש"ח (22.4.1948), במערכה על שחרור חיפה, נשלח ארתור עם אנשיו לעזרת מחלקה שלמה של כוחות ה"הגנה" שהיתה נתונה במצור ב"בית הנג'אדה". התפקיד היה קשה מאוד, הקבוצה התקדמה מבית לבית והערבים המטירו עליה אש חזקה. בקרב זה נפצע פעמיים וכעבור זמן קצר הוציא את נשמתו.

הובא למנוחת עולמים בבית-הקברות בקיבוץ עין-המפרץ.

לזכרו הוציא קיבוצו חוברת בשם "ארתק שפאנוף".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה