תפריט נגישות

טוראי יעקב זריהן ז"ל

סיפור איתור המידע אודות יעקב זריהן


פינה יומית בארץ ישראל / אביתר ליכטמן
הושלם עוד חלק קטן בפאזל הגיבורים
לפני 4 שנים, נחשפתי לעמותה בשם "לתת פנים לנופלים" שעושה עבודת קודש ומנסה לאתר פרטים חסרים על מאות חללי צה"ל, המחתרות ועוד שנפלו, אך חסרים לגביהם פרטים כמו תמונותיהם, שמותיהם, פרטי המשפחה, וגם בחלק מן המקרים מקום קבורתם.
ביקשתי לאתר את שמו של חלל אחד מתוך מאות, חייל בשם יעקב זריהן, שעלה לבדו ממרוקו בשנת 1946, התגייס לפלמ"ח, ושנתיים לאחר מכן, כשליווה את אחת השיירות הגדולות ביותר לירושלים במסגרת "מבצע הראל".
השיירה בת מאות מכוניות ומשאיות, ובראשה דוד בן גוריון, תכננה להגיע לעיר רגע לפני פסח, להביא לירושלמים אוכל ואספקה בתוך המצור הגדול. בעליות לירושלים החלה אש על השיירה שהייתה מתוחה על פני 8 קמ. הרכבים בקדמתה הגיעו לעיר, ומאחור נפגעו חלק מהרכבים תוך כדי שלוחמי הפלמ"ח משיבים אש לעבר מקורות הירי.
יעקב זריהן, ככל הידוע, נהרג במהלך הקרב, ולא נודע מה עלה בגורלו לאחר מכן (גם בימינו). אך יותר מזה, במשך שנים, באתר יזכור, לא נודעו פרטים כלל על הוריו ומשפחתו מכיוון שעלה לבד לארץ.
כשהתחלתי לפני מספר שנים לחפש את הפרטים הללו, התייאשתי די מהר והבנתי שזה כמעט בלתי אפשרי (מה שהמחיש לי כמה עבודה משקיעים אנשי העמותה על כל השלמת פרט, וכמובן גם אנשי יחידת אית"ן על איתור הנעדרים עצמם).
אבל ממש לפני שבועיים התמונה קצת השתנתה. באתר יזכור הושארה תגובה בדף הנופל, ע"י מישהי שהזדהתה כאחיינית שלו. ואז התחיל המבצע: ביקשתי בפייסבוק, שמי שמכיר מישהי שיכולה לענות לשם המשפחה שהושאר שם, או כל אדם בעל אותו שם המשפחה (תחשבו כמה זה כמעט חסר סיכוי), אולי נוכל להגיע אליה ולהשלים את הפרטים.
3 שעות (ו4 שנים:) זה לקח והופ. בקבוצת הפייסבוק "צריכים משו", זיהה צדיק בשם דוד זריהם מאשדוד (אין קשר בין הנופל לבין הצדיק), את הסיפור, וביקש ממני להתקשר אליו בדחיפות.
כשהתקשרתי, לא יכולתי לדמיין מעמד יותר מרגש. דוד התקשר אליי כשהוא נמצא בסמוך לשכנתו המבוגרת איבון. ולמה? דוד זכר שאיבון סיפרה לו סיפור דומה ממש לפני כמה שנים, רק מהצד השני. היא סיפרה על אחיה יעקב זריהן שנפל בתש"ח וכו'...
איבון התרגשה שזכרו של אחיה עלה שוב אחרי כ"כ הרבה שנים, ואנחנו התרגשנו על עוד פרט שהושלם. על שמות הוריו של יעקב שיהיה ניתן להוסיף עכשיו סוף סוף לאתר יזכור, על פרטי אחיותיו ומשפחתו שבמשך שנים היו חסרים, ועל כך שרבים רבים זוכרים את הנופלים ועושים כל שביכולתם לסייע בהשלמת הפאזל...
עוד חלק קטן הושלם, ועכשיו נותר להתפלל ולקוות שגם מקום קבורתו ייודע בשנים הקרובות ויינתן למשפחתו מקום לעלות אליו במקום המצבה הקטנה בגן הנעדרים בהר הרצל בירושלים..
מעגל קטן שנסגר, התרגשות גדולה..
אביתר ליכטמן, מורה דרך ומרצה

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה