תפריט נגישות

טוראי מנחם-יהודה מנדו שואלב ז"ל

מנחם-יהודה שואלב
בן 24 בנפלו
בן שושנה ואליעזר
נולד ברומניה
בד' באדר א' תרפ"ד, 12/2/1924
שרת בהגנה
נפל בראש-העין במבצע "דני"
בח' בתמוז תש"ח, 15/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ראש העין
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: נתניה

קורות חיים

מנחם-יהודה בן אליעזר ושושנה, נולד ברומניה ביום ד' אדר א' תרפ"ד (12.2.1924). קיבל חינוך מסורתי וכללי בבית-הספר העממי ובפרו-גימנסיה של הקהילה היהודית החרדית. לאחר מכן נכנס לעבוד בבית מסחרו של האב. הנער חיבב מוסיר הוטבע ושאף לחיי חופש, וכל זמנו הקדיש לטיולים ולקונצרטים. אהב את המסורת היהודית בלב ונפש וידע בעל-פה שירים עברים ואידיים רבים. בראשית מלחמת העולם השניה נשלח עם הוריו למחנה ריכוז.

הוא ברח עם אחותו וגיסתו לשטח הרומני. בשנת 1945, אחרי השחרור, חזר לעירו, אך שוב לא יכול להתערות מחדש בין רוצחי הוריו. כשנודע לו כי אחת מאחיותיו נשארה בחיים והיא נמצאת במחנה ברגן-בלזן, יצא גם הוא שמה ב"נתיב הבריחה", ומשם יצאו שניהם אל אחיהם הבכור בבלגיה. האחות עלתה לארץ ושני האחים נשארו בבלגיה. בחורף תש"ח תקפה עליו הרגשת החובה לחוש לעזרת מולדת-ישראל המותקפת. הוא נדד ממשרד למשרד ואחרי שהתאמן באימונים קשים במשך חודש וחצי בצרפת, נשלח לארץ והגיע למחרת יום ההכרזה על מדינת ישראל. אחרי שני ימי חופש הצטרף לשורות הלוחמים באויב. במכתבו הראשון לאחיו כתב: "לא התחרטתי על בואי לארץ, אם כי דרכי אינה סוגה בשושנים. מעולם לא התלהבתי וגם כעת אינני מתלהב. אך בהכרה ברורה יודע אני את מקומי". כשביקר אצל אחיותיו בעת ההפוגה הראשונה נפרד מהן בתקוה כי יחזור בשלום.

ביום ח' בתמוז תש"ח (15.7.1948), במבצע "דני", בראש העין, נפגע מפגז אוייב ושתי רגליו נכרתו מיד והוא מת בדרך לבית החולים. למחרת היום הובא למנוחת עולמים בבית הקברות בנתניה.

בן 24 בנפלו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה