תפריט נגישות

רב"ט צבי יהודה אדום שוורץ ז"ל

צבי יהודה שוורץ
בן 18 בנפלו
בן יפה-שיינדל ומשה-יהושע
נולד בצ'כוסלובקיה
בתרפ"ז, 1927
התגורר בנגבה
שרת בגבעתי - תש"ח
יחידה: גד' 53
נפל בהגנת נגבה
בי"ב בתמוז תש"ח, 19/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: נגבה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ נגבה

קורות חיים

בן משה-יהושע ויפה-שיינדל. נולד בשנת 1927 במונקאץ', צ'כוסלובקיה, למשפחה עניה שומרת-דת. למד תחילה ב"חדר" ואחר-כך זמן-מה בבית-הספר העממי הכללי. בהיותו בן עשר שלחוהו הוריו לגימנסיה העברית שבעיר. עם היכנסו לגימנסיה הצטרף לתנועת הנוער "השומר הצעיר" והיה אחד הפעילים בה. משהחמיר מצבם של יהודי קרפטו-רוסיה הועבר לבודפשט. שם הוכנס לאחד ממוסדות-הצדקה כדי ללמוד אומנות. עבד כשוליה בבית-החרושת למקררים. עם כניסת הגרמנים להונגריה, במארס 1944, נאלץ לנדוד ממקום למקום.

באחד החיפושים נתפס ונשלח לפלוגת-עבודה. לאחר סבל ועינויים נמלט, תחת אש רוביהם של שוביו, והסתתר בבונקרים של המחתרת הציונית בבודפשט. לאחר שכבשו הרוסים את הונגריה חזר למונקאץ' לחפש את הוריו. שם מצא את אחיו ושניהם החליטו לעלות ארצה. צבי הצטרף ל"חברת נוער" של "השומר הצעיר" ולאחר נדודים רבים העפיל בספינה "המעפיל האלמוני". נתפס והובא עם חבריו למחנה-מעפילים בקפריסין. עבר קורס למדריכים והיה למ"כ בפלמ"ח. בקפריסין התמסר לפעולה במזכירות התנועה עד שהגיע באוגוסט 1947 לחופי הארץ ונשלח עם "חברת-הנוער" לקיבוץ נגבה. היה יחד עם אחיו, אשר אתו נמלט מהגולה.

נער אמיץ-לב וערני, שנשא תלאות רבות. עם בואו ארצה התפרק מסיוט עברו הקשה ומיהר להתערות בחיי הארץ. בקיבוץ נגבה החל לומד את מלאכת הבנאות.

מלחמת השחרור מצאתו בעמדות-הקרב של הקיבוץ נגבה. היה לוחם מעולה ממדרגה ראשונה ובעל אומץ-לב בלתי-מצוי, שהפליא את כל חבריו.

ביום 19 ביולי 1948 בבוקר, כ-12 שעות לאחר ההפוגה, יצא עם חברו לשטח-ההפקר לאסוף נשק ושלל-מלחמה. בפעולתו זו עלה על מוקש, נפצע פצעים אנושים ומת אחרי עינויים קשים. הובא למנוחת-עולמים בקבר-אחים בבית-הקברות של הקיבוץ.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה