תפריט נגישות

טוראי יהושע "שוקה" רבינוביץ ז"ל

יהושע רבינוביץ
בן 26 בנפלו
בן רחל וצבי
נולד בכפר יחזקאל
בי' בניסן תרפ"ב, 8/4/1922
התגורר בכפר יחזקאל
התגייס ב-29.6.1946
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל, חיל השריון
יחידה: מטה פלמ"ח, חט' 4 פל' עורב
נפל בשער-הגיא בשיירה לירושלים
בכ"ט באייר תש"ח, 7/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שער הגיא
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: כפר יחזקאל
הותיר: אב וארבע אחיות

קורות חיים

יהושע ("שוקה"), בן צבי ורחל, נולד בי' ניסן תרפ"ב בצריף דל להוריו בני העליה השניה, ארבעה חדשים לאחר שעלו על אדמות טבעון, הוא כפר-יחזקאל כיום, בגוש נוריס. יהושע היה בכור הילדים במושב ובעמק ומקטנותו היה קשור לחקלאות, אהב את הטבע, את המשק, את החי והצומח בו. אהב גם את לימודי הטבע בבית-הספר, אך מחמת המחלה שקיננה בגופו לא יכול להתמסר ללימודים ועבר לעבוד במשק הוריו.

כשאמו נספתה בדרך לרמלה, באוטובוס שנוסעיו נשרפו חיים, היה עוד צעיר לימים, אך כשאביו רצה למכור את המשק, התנגד לכך בתוקף ונשאר לשאת בעולו.

בצעירותו למד לאחוז בנשק. בשנים 1946-1947 פעל בשמירת שדות בגוש חרוד. בימי מלחמת-העולם השניה התגייסו אביו ואחיותיו לצבא הבריטי ויהושע נשאר במשק, עד שלא יכול עוד לשאת יחידי בעול ועבר לקבוצת גבע, ואחרי-כן, עם בוא המצור על הישוב לאחר ה-29 ביוני 1946, התגייס לפלמ"ח ומילא בו תפקידים חשובים. נמצא תמיד בדרכים מסוכנות, ככל שהוטל עליו. בביקוריו הקטועים, היה משיב בחיוך על קריאות חרדה וזהירות.

השתתף בהורדת עולים לחוף ועם פרוץ מלחמת-השחרור שירת כנהג מפקדת הפלמ"ח. ב-20 באפריל 1948 נפצע בשיירה בדרך לירושלים, ליד שער-הגיא, בשמשו נהג המפקדה. בקרית-ענבים קיבל "עזרה ראשונה" ומשם הובא לבית-החולים "הדסה" בירושלים. כ-7 שבועות נאבק על חייו ונפטר ביום 7 ביוני 1948.

האחיות שטיפלו בו, סיפרו שנשא את סבלו בדומיה. הדבר היחידי שעורר בו ענין ושמחה, בזמן, שהיה בבית החולים, היה כשחברים וחברות הקריאו לו מהעיתונות, שכבר הגיעו לארץ כלי נשק. נקבר בשייך-באדר א'. ב-3.9.1950 הועבר לכפר-יחזקאל.

משפחתו החליטה להקים פינת-שירה במושב כפר-יחזקאל, לזכרו של יהושע שהיה חובב שירה ומוסיקה; זכרו הועלה בחוברת "בכפר", הוצאת כפר יחזקאל, תשכ"ד.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה