תפריט נגישות

טוראי דוד פריד ז"ל

דוד פריד
בן 20 בנפלו
בן אסתר ומרדכי
נולד בצ'כוסלובקיה
בתרפ"ח, 1928
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל, חיל השריון
יחידה: הגדוד החמישי - "שער הגיא", מפח"ט 5
נפל במשלט ליד הקסטל
בי"ט באב תש"ח, 24/8/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: הקסטל
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

דוד, בן מרדכי ואסתר, נולד בשנת 1928 באוז'הורוד שבקרפטורוסיה, צ'כיה. סיים את בית-הספר העממי והחליט ללמוד מסגרות כדי לעלות ארצה. מלחמת העולם השניה שמה לאל את תכניותיו והוא נאלץ לעסוק בעבודות קשות כדי לעזור למשפחה. בתחילת 1943 נשלח לגיטו וארשה. בימי שבתו בגיטו השתתף בפעולות הארגון הציוני החשאי. בנובמבר 1943 נשלח יחד עם אחיו למחנה ההשמדה באושויץ. בדרך נס הצליחו להימלט מהכבשנים והועברו למחנה ריכוז בקאופרינג שליד מינכן. שם צריך היה לטפל באחיו בן ה-14 שנפל פעמים רבות למשכב.

ב-1945 שוחרר יחד עם אחיו על- ידי הצבא האמריקני. שהה במחנה-פליטים בלנדסברג והצטרף לקיבוץ נח"ם כדי להכשיר את עצמו לעליה. אחותו, שהיגרה בשעתה לארצות-הברית, התנגדה לתכנית עלייתו לארץ והשיגה בשביל שני אחיה היתר-כניסה לאמריקה. דוד דחה את הצעתה ועמד בעקשנות על דעתו. בסוף 1947 נסע לצרפת והתגייס ל"הגנה".

הגיע ארצה יחד עם קבוצתו ב-23.5.1948 ואחרי שבועיים של אימונים יצא לקרבות עם הגדוד החמישי של הפלמ"ח, בחטיבת "הראל". השתתף במערכות לטרון, צובה והרדאר ובמשלטים שליד הר הקסטל. שאיפתו היתה ללכת אחרי המלחמה לקיבוץ ביחד עם חבריו לקרב. נפל ב-24.8.1948 בפגוע בו כדור אויב במשלט כסלה-קיסלון ליד הקסטל. למחרת היום נקבר בנחלת-יצחק.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה